מהי כתיבה שיווקית? מתי תדרשו לעשות בה שימוש וכיצד ניתן להפוך אותה לאמצעי השיווקי היעיל ביותר עבורכם? כל מה שצריך וחשוב לדעת כתיבה שיווקית בעמוד שלפניכם.
כתיבה שיווקית מהווה את אחד מאמצעי השיווק היעילים ביותר בעולמות השיווק הדיגיטלי, וככזאת, היא חייבת להיות חדה כתער, מושחזת כסכין שף ומניעה לפעולה כמו מנת קינוח שאי אפשר לעמוד בפניה…אז לפני שנציג בפניכם את הדרכים השונות ליצירת תוכן שיווקי טקסטואלי שיודע לתת עבודה, זה הזמן להסבר קצר וקולע בנוגע לשאלה: מהי כתיבה שיווקית ומתי תדרשו לעשות בה שימוש?
כתיבה שיווקית היא למעשה הגדרה כוללת לכל סוגי התכנים הטקסטואליים באמצעותם ניתן לשווק מוצרים ושירותים שונים. יחד עם זאת, חשוב לציין שהכתיבה השיווקית שבאמת יודעת להניע לפועלה, היא זו המתמקדת בתועלות הנלוות לשימוש במוצר/שירות ופחות ביתרונות היחסיים של המוצר/שירות על פני המתחרים.
כתיבה שיווקית נחוצה למגוון רחב של מטרות שיווקיות גם במדיה המודפסת וגם במדיה הדיגיטלית, אך בכתבה זו נתמקד בעיקר במטרות השימוש בכתיבה שיווקית במסגרת עולמות השיווק הדיגיטלי. במידה וגם אתם מחזיקים באתר אינטרנט ו/או מקיימים פעילות שיווקית ברשת, הכתיבה השיווקית נחוצה לכם בכל אחד מהמקרים הבאים:
בכל אותם מקרים בהם אתם מעלים תוכן טקסטואלי לאתר
בכל אותם מקרים בהם אתם מעלים פוסטים לדפים העסקיים שלכם ברשתות החברתיות
בכל אותם מקרים בהם אתם מתכננים לקיים פעילות שיווקית כזו או אחרת ברשת האינטרנט, לרבות, קמפיינים ממומנים, הקמת דפי נחיתה, הפעלת ניוזלטרים, העלאת כתבות שיווקיות באמצעות טאבולה ו-אאוטבריין וכדומה.
כתיבה שיווקית טובה ונכונה מבוססת על 3 עקרונות בסיסיים ומספר עקרונות נלווים ההופכים אותה לחדה יותר ומניעה לפעולה הרבה יותר. 3 העקרונות הבסיסיים לכתיבה שיווקית נכונה הם:
זיהוי צורך/בעיה – כל מוצר או שירות אותו משווקים חייב לענות על צורך ו/או בעיה כזו או אחרת
מענה – המוצר/שירות אותו אתם משווקים חייב לענות על הצורך ו/או על הבעיה אותה זיהיתם
מידע רלוונטי (תועלות) – על מנת לשכנע את קהל הקוראים שלכם שהמוצר/שירות אותו אתם משווקים אכן עונה להם על הצורך או הבעיה, תדרשו לכלול בתוכן הטקסטואלי את כל התועלות הנלוות לשימוש במוצר/שירות, וזאת לצד מידע כללי על מאפייני המוצר/שירות
לצד העקרונות הנ"ל, כתיבה שיווקית טובה ונכונה היא כתיבה המשלבת בתוכה אלמנטים טקסטואליים מקדמי מכירה כגון:
כדאיות העסקה כאן ועכשיו
כותרות חזקות המייצרות עניין לקרוא את הטקסט במלואו
שימוש במילות חיפוש רלוונטיות
מידע קצר וענייני על בית העסק ויתרונותיו (לא בצורה של סופרלטיבים אלא באופן כזה המדגיש את היתרונות המובהקים שלו על פני המתחרים)
שימוש במילים ומשפטים מניעים לפעולה
והכלל הכי חשוב ליצירת תוכן טקסטואלי, בין אם מדובר בתוכן שיווקי ובין אם מדובר בתוכן אינפורמטיבי הוא: הקפדה יתרה על תוכן מקורי – לא משוכפל ולא מועתק בשום צורה!
הצורך ההולך וגובר בטקסטים שיווקים למטרות שיווק דיגיטלי, הוביל לכך שיותר ויותר חברות העוסקות בעולמות השיווק הדיגיטלי מאפשרות לכם ליהנות מפתרונות תוכן ייעודיים לכל מהלך שיווקי מתוכנן כזה או אחר ברחבי הרשת.
לצורך כך, חברות האינטרנט נעזרות בשירותי כתיבת תוכן שהם למעשה שירותי כתיבה מקצועיים המיושמים על ידי אנשי תוכן מובילים בתחומם.
שירותי כתיבת תוכן כוללים בתוכם שירותי כתיבה לכל סוגי התכנים, החל מתכנים אינפורמטיביים ותכני מחקר ועד לתכנים שיווקים המיועדים למטרות קידום, שיווק, פרסום ויחסי ציבור בכל מדיה אפשרית.
כאשר מדברים על שירותי כתיבה שיווקית למטרות שיווק דיגיטלי, מדברים בין היתר על תכנים המיועדים לצרכי קידום האתר, תכנים המיועדים לצרכי פרסום כתבות תוכן שיווקי ממומנות, תכנים שיווקים להעלאת פוסטים לבלוג או לדפים העסקיים בפייסבוק, תכנים שיווקיים לדפי נחיתה וכדומה.
בדומה לבחירת כל איש מקצוע אחר בעולמות השיווק הדיגיטלי, גם בחירת ספק מקצועי בתחום שירותי התוכן, חייבת להיות מבוססת על מספר פרמטרים מקצועיים כגון: ניסיון מקצועי בעולמות התוכן הטקסטואלי בכלל ותחום הכתיבה השיווקית בפרט, היקף שירותי התוכן המוצעים לכם על ידו (מחקר מקדים אודות תחום המוצר/שירות, בניית סגנון כתיבה ייחודי עבורכם, שירותי כתיבה ברמה השוטפת וכו), איכויות התוכן אותו הוא מספק לקהל לקוחותיו (תוכלו להתרשם מאיכויות התוכן באמצעות גלישה לאתרים בהם הוא היה מעורב בכתיבה), זמינות השירות והתחייבויותיו לספק לכם כמות כזו או אחר של תכנים בכל רגע נתון, וכמובן, הדינאמיקה האישית הנוצרת ביניכם.
נדרשים לכתיבה שיווקית לאתר האינטרנט ו/או לדפים העסקיים שלכם ברשתות החברתיות, לפניכם מספר טיפים מעשיים שיסייעו גם לכם ליצור תוכן טקסטואלי שיווקי מעניין ומכירתי:
למי אתם כותבים? על מנת לייצר תוכן רלוונטי ומכירתי, הדבר הראשון שתדרשו לעשות הוא לדעת למי אתם מייעדים את הכתיבה. לצורך כך, אנו ממליצים לכם לבנות מספר פרופילים פיקטיביים של קהלי היעד שלכם ולנסות להבין מהו הצורך האמיתי שלהם במוצר/שירות אותו אתם מעוניינים לשווק להם באמצעות הטקסט.
נושאי הכתיבה – בחרו היטב את הנושאים המרכזיים עליהם אתם מעוניינים לכתוב והימנעו מזליגת התוכן לתחומים שאינם קשורים לנושא. ככל שהתוכן השיווקי שלכם יהיה רלוונטי לקהלי היעד שלכם, כך הם יגלו יותר עניין בטקסטים השונים.
יותר תועלות פחות סופרלטיבים – על מנת להפוך את הכתיבה שלכם לשיווקית יותר, אנו ממליצים לכם לחשוב דרך העיניים של הלקוחות ולמקד את הכתיבה בתועלות שייצאו להם מהשימוש במוצר/שירות אותו אתם משווקים.
מבנה טקסטואלי מובנה – בעולם השיווק, אין כל צורך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם מחדש אלא רק לגרום לו להמשיך ולהתגלגל לעבר קהלי המטרה אליהם אתם מכוונים, ולכן, שמרו על מבנה טקסטואלי מובנה וברור הכולל: כותרת ראשית וכותרת משנה, פסקת פתיחה, פסקאות מובנות (כולל כותרת לכל פסקת תוכן) ופסקת סיכום המשלבת בתוכה גם משפט מחץ להנעה לפעולה.
כמו כן, חשוב להקפיד על ניסוח נכון ושפה קולחת וברורה לקהלי היעד אליהם אתם מכוונים. ברוב המקרים, מומלץ לעבור על המסמך אותו כתבתם מספר פעמים וזאת על מנת להימנע מטעויות כתיב וכדומה.
שימו לב – בניגוד לדעת הרווחת לפיה טקסטים שיווקיים חייבים להיות קצרים וממוקדים, אנו ממליצים לכם לא להסס ולהעלות מעת לעת גם תכנים שיווקיים ארוכים (בני 600 עד 1,200 מילה) גם לדפי האתר וגם לדפים העסקיים שלכם ברשתות החברתיות.
יחד עם זאת, חשוב לבנות את הטקסט הארוך באופן נכון ולהפקיד על כל הכללים המופיעים לעיל. טקסטים "גושניים" מדי שאינם מרווחים בכותרות בין הפסקאות, עלולים לעייף את העיניים של הגולש ולגרום לו לסגור את הדף אותו הוא קורא.
כמו כן, אנו ממליצים לכם לשכור את שירותיהן של חברות תוכן העוסקות ומתמחות בעולמות הכתיבה השיווקית, וזאת גם במקרים בהם בורכתם בכישרון כתיבה ויצירתיות מעל הממוצע.